måndag 19 oktober 2009

Tankar kring måleri, Tokyo och Härén


Jag har försökt att inte bara plugga under helgen, men det är svårt när så många deadlines närmar sig på en och samma gång. Har hunnit med att gå på födelsedagsfest hos fina Linnea och förstöra originalbilden till självporträttet ni ser ovan. Synd. jag la ned en massa jobb på det även om det är fuskgjord. Det vill säga kalkerat och sedan lekt med.

När jag läste Concept Art i somras fick vi lära oss att sättet att framställa en bild på är inte det viktiga när man snabbt måste få fram material som passar. Så länge du inte snor någon annans jobb eller bilder det vill säga. Tycker att det är en rätt skön inställning i all denna hets kreativa människor lyckas skapa sig. På Deviantart finns det diskussion efter diskussion om hur fel människor som kalkerar gör. Det är fult gjort att kalkera av en annans bild och sedan hävda att man själv gjort den, det tycker jag med. Men om man som jag äger originalfotot tycker jag det är kul att leka lite. Dessutom skadar det ingen :)




Här har vi dagens inköp. Egentligen sökte jag japansk papperstejp. Eller så kallar folk i USA det i alla fall. Vet inte vad det kan tänkas heta här. Tror jag ska be Fröken Tekanna och Pernilla att hålla koll åt mig. Hur mycket roligt kan det inte finnas i Tokyo liksom? Vad kan det kosta att skicka en låda pysselgodis åt en utsvulten svensk?

Imorgon ska jag gå och lyssna på en föreläsning av Fredrik Härén. Han och hans bror Teo är bland Sveriges och kanske världens bästa kreativitetsföreläsare. Hade den stora turen att få lyssna till Teo för två år sedan och ser nu fram emot brorsans åsikter.
Sen ska jag försöka ringa mamma och pappa. Det har jag tänkt göra jättelänge nu, men jag måste gräva mig igenom berget av skolböcker för att nå telefonen. Det blir fint med lite motion :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar