onsdag 21 oktober 2009

Idé= P(K+I)

Nu är ni väl intresserade av vad Herr Härén hade att säga? Klart ni är!

Härén säger att idéer bygger på tidigare kända saker som en person parar ihop på nya sätt.
Han pratade om idéperception och att man måste träna upp den. Man måste öva sig i att se när något har förändrats. Att förstå hur och varför och hur det påverkar världen. Och man måste lära sig att våga agera.

Han frågade oss också om vart vi skulle sätta ett extra ögonpar. Vart skulle du sätta dem? Fundera lite på det.












I Nacken? I pannan? Det är de två vanligaste svaren från vuxna människor enligt Härén. Varför? För att vi har hört det så många gånger förr. För att vi genom skolan är programmerade att svara rätt istället för kreativt, men vad är rätt? Vem bestämmer att det är rätt?

Varför väljer vi vuxna inte att göra som barn i förskoleåldern. Att sätta ett öga på ett finger för att kunna kika runt hörn och i trånga utrymmen. Eller på syrrans rum? Det om något måste ju vara intressantare än att ha dem i nacken! Jag vet inte hur det är med er, men hade jag ögon i nacken skulle jag inte se annat än mitt hår i närbild. Spännande..

Han pratade också om vikten av att kopiera och att kopiera rätt. Att våga lära sig hur andra kulturer fungerar. När frågade du en utbytesstudent hur ämnet ni läser ser ut i deras land? Det handlar om att plocka ut godbitarna ur flera olika koncept och kombinera dem för att få fram nya och spännande resultat. Inte att bara sno någon annans idé.


Egentligen sa han så mycket mer. Jag gick därifrån med en lycklig känsla av att allt är lätt. Det är bara att tuta och köra så löser sig resten på vägen. Det är klart att ett större projekt kräver mer än så, men det var en trevlig känsla att bära med sig ett litet tag.
Jag har sagt det här förr, men jag säger det igen. Har du möjlighet att gå på någon av bröderna Häréns föreläsningar så gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar