onsdag 21 oktober 2009

Funderingar kring rekryteringsmässa

Har precis kommit hem efter att ha wingat Siri på en rekryteringsmässa. Vi var säkert de gladaste tjejerna på hela IT, teknik och elektronikområdet. Det var i alla fall folk som påpekade hur kul det var att prata med oss och hur mycket piggare de kände sig.
Det som var lite synd med många montrar var att de inte hade något kul att plocka med sig. Jag trodde att företagen vill göra reklam för sig, men de kanske drar ned på det mesta såhär i kristider. En del montrar hade inte ens godis. Vi tyckte lite synd om en montersnubbe så han fick godis av oss istället.

På tal om kreativt tänkande så kändes rekryteringsmässan rätt trist. Folk står och ska representera sina företag, men de vet inte mycket egentligen. De kan berätta lite om företagets profil, men om man som jag inte passar in i ingenjörsfacket, vårdfacket eller något annat fack så blir det snabbt obekvämt.
Väldigt sterotypt. De står bakom sina bord och har jobb, folk springer med CVn och söker jobb.

Nu sökte inte jag jobb vilket kändes otroligt skönt, jag hängde mest med för sällskaps skull, men om jag måste börja söka jobb på såna här mässor nästa år ska jag se till att ha roligt i alla fall. Tror jag ska baka underbara chokladkakor, glasera mitt namn på och dela ut tillsammans med mitt CV. Kanske skulle man ha en egen monter där det står vem man är, vad man kan och vilka sorters jobb man söker. Det låter roligare så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar