lördag 12 september 2009

Brickband

Då ska vi se om jag lyckas förklara hur man kan använda brickorna för att väva band.
Det här är ett väldigt enkelt band, bara två färger och sex brickor. Det blir inte särskilt tjockt, men fint att sätta upp håret med, eller sy på dina lajvkläder.


Några förklaringar:
Det går att göra brickorna likadana på båda sidor, men det är lättare om man märker ut ena sidan på något sätt.
Mina sidor är den vita sidan och trycksidan av ganska självklara skäl.


The beginning:
Det första du behöver göra är att klippa till en hel massa garn.
Jag har använt mig utav 20 längder vitt och fyra längder rött garn. Längderna ska vara lika långa och beroende på hur långt band du vill väva.



Trä brickorna:

Trä alla brickor från samma sida. Jag trär från den vita sidan.
Fyra brickor med vitt garn och två med rött i hål A och C och vitt i hål B och D (se bild 4).

Ihopläggning:
Nu ska du börja para ihop brickorna. Lägg en bricka med vitt garn med vita sidan nedåt, lägg ytterligare en bricka med vitt garn ovanpå, men med vita sidan uppåt (se bild 5).
Lägg en röd/vit bricka med vita sidan nedåt, se till så att hål A hamnar uppe i vänster hörn. Trä nästa röd/vita och lägg med vita sidan uppåt. Se till att de röda längderna hamnar ovanpå de röda från förra brickan. Ta sedan en bricka med vitt garn och lägg med vita sidan nedåt och slutligen den sista med vitt garn med vita sidan uppåt.
Rätta till brickhögen så att den ligger fint.




Varp och inslag:
Trassla ut garnet i båda ändar så gott det går (lite trassel kan man leva med). Slå en knut på ändarna och sätt fast den ena i något fast föremål och den andra i ett bälte du har runt livet. Nu har du gjort dig en varp! Spänn ut varpen och dra brickorna ned mot dig. De ska ligga som på bild 8 inte snett som bild 6 och 7. Observera att en av mina brickor har vänt sig när jag fotade och har trycksidan uppåt där den vita sidan ska vara. Illa, bara att vända den rätt!

Nu ska du ta en längre bit garn. Jag väljer vitt eftersom jag har mest vitt i varpen.
Lägg in garnet (inslaget) i skälet (mellan trådarna i varpen). Du väver från dig själv och uppåt så du lägger in inslaget mellan dig själv och brickorna så nära knuten som möjligt.




Att väva:
För att börja väva snurrar du alla brickor mot eller från dig beroende på vilket mönster du vill få till. För att göra pilar som pekar uppåt snurrar du brickorna ett kvarts varv mot dig hela tiden.
Efter varje snurr trär du genom inslaget igen. Putta till med fingret för att göra väven tätare.
Det brukar bli fult i början eftersom det gömmer sig en del trassel i ändarna.

Något som händer på andra sidan väven är att varpen snurrar sig. Det går att lösa på olika sätt. Antingen kan du snurra brickorna åt andra hållet och kan på så sätt byta riktning på pilarna. Det kan bli jättesnyggt! Eller så kan du samla upp brickorna och fästa ihop dem ex. med en bit garn som du knyter runt. Knyt upp knuten vid den vridna varpen och trassla försiktigt upp alltihop. Sen kan du knyta fast varpen igen och fortsätta med vävandet.

När armarna inte längre räcker till för väven kan du ta biten med färdigt band och knyta fast i bältet.




Bandet:
Woha! Har du ett snyggt band nu? Inte? Blev det ojämnt och skevt? Krånglade något till sig så att mönstret blev fel?
Lugn bara lugn. Hantverk lever sitt eget liv och jag läste så sent som idag att det krävs 10 000 timmars övning på något för att bli riktigt bra på det.

3 kommentarer:

  1. Hur mycket förkortas garnet när jag väver? Dvs om jag börjar med en meter varp, slutar jag med en meter, halvmeter eller åttio centimeter band, typ?

    SvaraRadera
  2. Bra fråga. Ska mäta lite.

    Okej jag har ett band där jag började med en meter varp och det färdiga bandet är strax över 60cm långt. Jag hade säkert kunna få det 65cm långt om jag jobbat lite på det, men det var bara ett testband så det orkte jag inte.

    SvaraRadera
  3. Brickvävning är så kul! Välkomna in i den världen. Det finns några mönster på min hemsida www.spangmurs.se

    SvaraRadera