fredag 11 september 2009

Löjligt billiga och enkla brickbandsbrickor.

Här kommer så beskrivningen på hur man enkelt och billigt gör egna brickor för brickbandsvävning.

Bra saker att ha:
Hållbar kartong stor nog för att göra sex brickor
Sax eller kniv
Linjal
Penna
Syl
Håltång
Tejp

Instruktioner:

Skär ut sex stycken fyrkanter ur din kartong. Själv föredrar jag mjölkförpackningar. Gärna sådana som innehållit laktosfri mjölk, men det är ju jag det :) Brickorna ska vara lika stora. Jag föredrar att göra dem små eftersom jag har små händer.

Okej jag vet att jag bara fotat fyra bitar, så kan det vara ibland.


Tejpa ihop brickorna ovanpå varandra (det går fortare så). Rita ett kryss från hörn till hörn. krysset hjälper dig att placera ut markeringarna. Mät ut vart du vill ha markeringarna. Rita dit en prick. Jag har satt mina ca 1.5 cm in från hörnen. Det viktiga är att du har lite avstånd till kanterna så att kartongen inte ska gå sönder när du börjar väva sen.

Kör en vass syl genom markeringarna. Genom att syla alla sex kartonger samtidigt hamnar markeringarna likadant på brickorna.

Använd håltången och skär ut ett hål vid varje markering. Det här bör du göra en bricka i taget.



Färdigt!


Nu är det bara att hoppas på att jag orkar göra en tutorial på hur man faktiskt använder brickorna också. Vi får se hur jag mår imorgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar