lördag 5 september 2009

Varning - pluggsnack :)

Mitt paraply kom fram fortare än jag trott efter gårdagens negativa besked. Det är numer upphittat och i en kursares vård fram till måndag. Skönt tycker jag!

Har insett redan nu att jag måste frångå mina principer att så långt som möjligt inte plugga på helgerna. Det är så mycket att läsa och skriva i den här kursen att jag kommer gå sönder om jag inte kör på i ett stadigt tempo redan från början. Men jag har en plan! På vardagarna läser jag ett kapitel i huvudboken alternativt någon av artiklarna jag behöver läsa. Huvudboken verkar helt okej. De andra sakerna har jag inte tittat på än, men det verkar rätt okej. Sen måste jag få tag i en schysst bok om vetenskapliga metoder. Jag har en hemma, men den är nog det tristaste jag vilat ögonen på i hela mitt liv. Den är så tråkig att jag inte ens kan somna till den.

Utöver det ska jag under helgerna försöka ta mig igenom Att leva och verka till 100%. Den behövs för inlämningen om personligt självbedräger.. ledarskap. Äsch, ärligt talat har jag läst ett kapitel idag och den känns helt okej. Inte som vanliga självhjälpsböcker som bara går ut på att tänka positivt och lita till universum så att allt ordnar sig. Den kommer med en hel del handfasta råd och tips på hur man kan testa att reagera, tänka och bygga om sina inre strukturer i sitt försök att utveckla sig själv. Den har inte ens tagit upp frågan om religion, särskilt mycket. Möjligen då som ett redskap att rikta din koncentration mot.
Dessutom tycker jag att den här inlämningen verkar vara precis vad jag hade velat gå igenom redan i ettan, upprepat i tvåan och köra repitition på nu i trean. Att ta reda på och sätta upp mål för vad jag vill jobba med i framtiden. Söka metoder att nå dit och börja bygga upp ett kontaktnät för att faktiskt få ett jobb när jag blir eh, stor.

På kvällarna planerar jag att låta Sherlock Holmes och En studie i rött vagga mig till sömns. När den är färdigläst ska jag ställa Holmes i ena ringhörnan och Semmelweis i andra. Sen ska jag ta fram popcornen och åtnjuta en schysst match mellan de båda.

Får nu och då höra något om att jag är en sån där förutseende och planerande typ. Senast idag sa Pral något liknande. Lite fnissar jag åt det. När hände det här liksom? Smittades jag av den där läskiga vuxensjukan och kan jag räknas som vuxen när jag fortfarande gillar att åka pulka och vill ha ballong på marknaden? Helst den där stora enhörningen med regnbågsfärgad man och svans.

Jag tror ärligt talat det mesta ligger i att jag någonstans mellan gymnasiets skoltrötthet och min insikt om att jag inte kan leva på tre olika timtjänster upptäckte att det är roligt att lära mig nya saker, utvecklas och gå framåt. Studier är en utmärkt metod för mig att göra det på. Dessutom vill jag inte gå sönder som jag sett så många andra göra, så jag försöker lägga upp en plan. Hur man lägger upp ett okej ganttschema är bara en av de riktigt bra och användbara saker jag lärt mig på högskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar