lördag 22 augusti 2009

Nålbindningskväll

Är det dags för lite pyssel och lite bilder kanske? Vi kanske till och med kan sortera in kvällens aktiviteter under hantverk.

Jag har haft en liten minikurs i nålbindning här ikväll. Mini i den bemärkelsen att det var jag och en vän här, men med tanke på mitt lilla utbud av nålar tycker jag att det var alldeles lagom.

Nålbindning är en garnteknik precis som stickning eller virkning. Den är gammal, jag har hört rykten om ungefär uråldrig, men jag har ingen källa på det så det tänker jag inte säga högt. Faktum är att jag gjorde ett försökt att gå in på en vetenskaplig databas för att få klarhet, men min högskola tycker tydligen inte att man ska plugga på sommaren, alternativt på natten.




Nålar och rätt lång tändsticka att jämföra med


Korg med bra garner. Det ska vara ullgarn för att det ska gå att tova.


Textur på en nålbunden bit.


Jag gillar texturen som den är, men det här ska bli en mössa och eftersom den är stor som en mindre säck och dessutom lite slarvigt och knöligt gjord tror jag att den bör tovas. Den blir tätare, varmare och får förhoppningsvis en bättre passform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar