onsdag 26 augusti 2009

Nejje!

Nej det här gillar jag inte! Som om det inte räckte med äckliga pälsängrar som tvingar mig stänga in mina stackars tyger i plastpåsar*. Nu har saker i påsarna börjar gnälla och mögla också. Blääää, jätteäckligt!

Har prövat att tvätta tyget i 95° men det finns fortfarande fläckar på tyget. Ska göra ett försök med ättika och galltvål. Fungerar inte det är det väl bara att slänga tyget antar jag. Har läst att klorin är effektivt, blekande och bra mot mögelfläckar på tyg, men av allergiska skäl är det inte en metod för mig.


*Jag vet att man inte ska förvara tyg i tätslutna plastpåsar, men vad gör man då när ängrarna vill äta upp hela ens fina förråd med tyg?

2 kommentarer:

  1. Pälsängerangripna grejer har jag hört att man ska lägga antingen minst fyra dygn i frysen eller också i ugnen på 50 grader (minns inte hur länge - jag ska kolla med källan)
    Sedan återstår att sanera bostad och skåp för att få bort alla ängrar. Det är det som brukar vara den sanna utmaningen...

    SvaraRadera
  2. Johotack du. Vi ärvde våra ängrar från föregående hyresgäst.

    Nå jag har i alla fall ett relativt miljövänligt tips mot pälsängrar. Hyr en stor ångtvättmaskin och ånga ut krypen. Ångtvätten kommer åt överallt, bakom väggfasta hyllor i skåpen, bakom lister (och det är så lite vatten att det inte skadar halvkänsliga material). De små liven kryper fram och deras ägg spräcks av värmen.

    Enklast vore det ju att upptäcka angrepp på vintern när man kan häva ut allt man äger och har på balkongen. Annars får man ockupera föräldrarnas frys när ens egen inte räcker till. Stackars stackars mamma och pappa :)

    SvaraRadera