söndag 23 augusti 2009

Matlagning

Igår multitaskade jag en skvätt. Bakade bröd samtidigt som jag improviserade ihop en mumsig soppa. Tänk om min gamla hemkunskapslärare kunnat se mig. Eller för all del bara mamma.



Soppan innehåller broccoli, squash, lök, vitlök, creme fraiche, ost, vatten och grönsaksfond. Den är kryddad med i princip alla örtkryddor jag kunde lägga tassarna på i vårt kryddställ, salt, svartpeppar, paprika, chili, ingefära och pressad citron.


Brödet är ett keso- och grahamsbröd som jag ofta bakade på den tiden jag jobbade på ett gruppboende. Trevligt, lättgjort, men behöver en hel del jästid, vilket passar bra när man har andra arbetsuppgifter som behöver utföras. Enda nackdelen med det är att det blir fruktansvärt smuligt vid infrysning, så det behöver ätas direkt.

Teet är en blandning av blåbärste och äppelte med ett par myntablad i. En favorit den här sommaren!

1 kommentar: