torsdag 7 juli 2011

Mitt första lajv

Mitt allra allra första lajv hette Hugos Värdshus och var ett litet minilajv arrangerat av Västetrås Äventyrssällskap (Väs). Vi hade hyrt en scoutstuga ute på landet för ett av de minikonvent som arrangerades för medlemmarna. Detta gjordes med jämna mellanrum men just den här gången var det november 1998 och föreningens födelsedag firades.

Vi var ett gäng, framförallt tjejer, som var hyfsat nya inom föreningen och vi hade aldrig lajvat förr. Så några av de äldre medlemmarna bestämde sig för att ordna ett litet lajv för att "visa på ett ungefär hur lajv kan gå till".

Jag fick träffa en barsk värdshusvärd, bröderna "Tappad & Kastad", en slarver som stal från värdshuset och blev påkommen och många andra och jag var fast.


Mitt andra första lajv - ja, jag har två var Nattens Dimmor våren 1999. Det var mitt första "riktiga lajv" med "riktiga" intriger och folk jag inte kände. Vi spelade ett pacifistiskt prästerskap och det gick väl sådär för oss. Religionen skulle inte vara viktig på lajvet fick vi veta, men väl där verkade allt helt plötsligt handla om den. Svårhanterbart för nybörjarlajvare.

Det här var även det första lajv där jag träffade på en av mina favoriter genom alla år, nämligen Narren Skratt. En galen narr som för-/pestade/gyllde allas vårt lajv.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar