söndag 8 november 2009

Örngott

Idag skulle kunna ha varit en slappardag, men trots att jag kom i säng sen.. eh tidigt (i morse) och inte sov särskilt många timmar har jag varit full av energi.
Det har städats och plockats och tvättats och sytts två jättestora örngott.


Örngott är bland det enklaste man kan sy. Ett par fållar och två raksömmar så är det färdigt. Ta fram ett örngott, titta på hur det är vikt och gör likadant :) Har du inte overlock så sicksacka alla sidor innan du syr ihop dem.

Man kan ju sy vanliga enkla örngott som jag gjort här ovan, men tycker man det är trist kan man sy ett örngott med vingar, eller använda något roligt mönstrat tyg.
Själv gjorde jag en gång ett örngott som jag skrev en massa citat på. En tygpenna kan fungera, men jag har inte hittat någon som fäster tillräckligt bra så jag använder tygfärg och pensel. Det går ju att skriva ut på transferpapper och stryka på också.


3 kommentarer:

  1. Sicket härligt örngott. Visst är de enkla att sy men man kan göra så mycket kul med dem. Eller med kuddfodral kanske jag ska säga. De går att dekorera i oändlighet och göra olika stängningar på dem osv osv.

    SvaraRadera
  2. Vems byxor är det här?
    Inte mina!
    Inte mina heller!
    Vems byxor är det HÄR?
    Inte mina!
    Inte mina heller!
    Vad har ni GJORT här egentligen?

    SvaraRadera
  3. Monika>>> Tack :)


    Pralinen>>> *fniss* Det är ju så att man saknar medeltidsveckan i Visby!

    SvaraRadera