söndag 12 april 2009

Funderingar en tidig eftermiddag

Det är så skönt att det är vackert väder ute. En blå himmel gör verkligen skillnad. Jag har vaknat av att solen lyst in genom fönstret de senaste dagarna, sen har jag läst ett kapitel till tentan innan jag gått upp och börjat dagen. Skönt att ha det där kapitlet läst också. Då behöver jag inte gå och ha dåligt samvete över att jag behöver plugga. Bara jag håller mig till studieschemat jag gjort så borde det här gå relativt smärtfritt.

Kognitiva processer ur ett informationsperspektiv är riktigt intressant. Jag har funderat på det förr, kanske skulle jag läsa någon fristående kurs inom kognitionsområdet. Om jag hade så mycket pengar att jag inte visste var jag skulle göra av allt så skulle jag plugga. Jag skulle läsa alla ämnen jag tycker verkar intressant, men som jag inte kommer kunna läsa så länge jag förlitar mig på csn. Jag vill i alla fall fortsätta läsa efter examen. När jag väl hittat ett jobb och har ekonomin fixad så ska jag leta efter lite distanskurser.

Under hela grundskolan kände jag: Jaha, vad har jag för nytta av det här då? Gymnasiet gled jag mig igenom. Bra betyg, framförallt i de ämnen jag gillade. Nu tycker jag att det är jätteroligt att plugga. Det är roligt att lära sig nya saker, förstå hur saker hänger ihop och varför världen fungerar som den gör. Det är utvecklande och jag vill fortsätta utvecklas hela livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar