fredag 20 mars 2009

Väskor



Väskor är jätteroligt att sy! Just de här är sydda i lack, plast och tyg.
Det är enkla modeller utan fickor, men med foder. Den i lack och plast är undantaget eftersom jag ville att det skulle gå att se igenom plasten.

Jag tycker att det är lättast att göra en modell i papper först. Sedan tejpar jag ihop den för att se om det fungerar. En passpoal gör väskan stadigare och ser snyggare ut. Jag syr mina egna med allt från tvättlina till garn inuti. Det beror på hur stela passpoaler jag vill ha.

Att sy i lack och plast kan vara lite knepigt. Det är inte alltid symaskinen gillar mitt materialval och bitvis får jag sy för hand. Jag har investerat i en pressarfot av plast, vilket ger med glid åt det hela. Vanliga tips annars är att sätta en tejpbit på pressarfoten, eller att sy med bakplåtspapper emellan. Jag föredrar min särskilda pressarfot.
När man syr i lack och plast är det viktigt att tänka på att nålar gör hål som inte försvinner. Långa stygn är att rekommendera eftersom nålen perforerar materialet, vilket ger en viss frimärkseffekt om man inte ser upp.

2 kommentarer: