onsdag 18 mars 2009

Masker

Masker har alltid fascinerat mig. Som liten såg jag min morbrors masker som prydde hans väggar med skräckblandad förtjusning. Idag är jag mest förtjust.

Välarbetade masker, grovhuggna masker, målade och så vidare. Människor drar på sig en mask och blir någon annan för en stund. Eller kanske vågar man vara sig själv bakom en mask?

Inom olika kulturer har masken betytt olika saker ur symbolisk synvinkel. Den har används i pjäser för att visa karaktärers inneboende natur, eller guddomars övernaturliga krafter. För att utmärka, eller utsläta och för att skänka bäraren kraft, eller makt.


De två masker jag har gjort här är inte till för att bära. Trämasken är för tung och skaver mot pannan, men den har varit med ut i skogarna på en del levande rollspel som rekvisita. Metallmasken har ingen rem över huvudtaget, utan var mest ett första försök i att göra ett ansikte i metall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar