tisdag 12 januari 2010

Ett dilemma

På måndag börjar vårterminen, på fredag ska jag ha möte med studievägledare och annat folk om vilka kurser jag ska läsa i vår. Det känns sådär faktiskt. Nog för att alla är snälla och förstående över att jag inte vill läsa de kurser som föreslagits, men låt oss ta det från början.

Jag läser på ett program med en inriktning. I vår ska vi läsa sista biten inriktning. Denna inriktning överlappar ett annat program, detta andra program gjordes om förra året. För oss som inte går detta program, utan bara råkar halka in på grund av vår inriktning har det varit katastrof från början till slut. Kurser har ändrats så att vi helt plötsligt inte har behörighet, tagits bort eller anses bara inte vara oss till nytta. Det här gör att det har varit struligt att hitta kurser vi kan söka, så även till vårterminen. Skolan har fixat våra ansökningar, men eftersom de kurser vi skulle få mystiskt har försvunnit på något vis blir vi erbjudna andra alternativ. Jag ser ingen anledning för mig att läsa dessa alternativ. Dels är de inte bra upplagda, dels ser jag inte att de har med mitt framtida liv att göra. Alltså är det bara slöseri med min tid, mina pengar och bidragspengar.

Så här sitter jag och vet inte hur jag ska lösa det. Jag är inte ensam, skolan vet inte den heller.
Jag har blivit erbjuden att göra en sen ansökan och hoppa direkt till masternivå, men då förlorar jag min möjlighet till kandidat. Jag tror att kandidat är bra att ha ändå. En annan möjlighet är att göra en sen anökning hos nån annan skola och tillgodoräkna mig poäng. Fast jag tror det är i senaste laget. Jag har 22,5 poäng sedan tidigare vilka jag kan tillgodoräkna mig. Då behöver jag 7,5p för en kandidatexamen sen kan jag hoppa på master. Undrar om de går att läsa in samtidigt. Jag vill ju inte bara ta någon kurs nästa termin, för då står jag utan studiestöd och så hade jag verkligen inte planerat mitt liv.

Det är nog lika bra att den här intriktningen har upphört att existera på mitt program. Jag vet varken ut eller in, men det är kanske okej, för det gör inte skolan heller >.< <--- För den oinsatte. Gubbe som blundar hårt = Jag vill inte jag vill inte jag vill inte behöva ta itu med allt det här ovanpå allt annat!

1 kommentar:

  1. Hoppa direkt till master, Har du en master spelar det ingen roll om du tagit en kandidat först eller inte. I och med att man, om man har en master också uppfyller alla krav för en kandidat. Jag har t.ex ingen kandidat examen under min magisterexamen.

    /Hoffa

    SvaraRadera