fredag 4 december 2009

Grytvantar

Det går sin lilla tid mellan uppdateringarna. Dels för att exjobbet tar mycket tid, men också för att det händer mycket annat. Det är julklappar och födelsedagspresenter och jag vet inte allt.

Idag har jag varit och lyssnat på Teo Härén. Det var inte så länge sedan jag skrev om Fredrik, hans bror, men det är så upplyftande att höra om deras tankar kring kreativitet. Alltså tar jag varje tillfälle i akt.

Jaja. en sak kan jag i alla fall visa upp nu. Ett par gigantiska grytvantar som jag sydde för några dagar sedan. En födelsedagspresent som är mottagen nu.




Bilden blev jättesuddig, förlåt för det! Jag har äntligen köpt e ny kamera, den jag sparat så länge till. Egentligen presterar den betydligt bättre än såhär, det var jag som inte hanterade den riktigt bra vid fototillfället.


Grytvantar är enkla att göra. Jag brukar ta en gammal grytvante till mall och lägga på några centimeter runtom för sömsmån. Köp mellanlägg som isolerar mot värme på tygaffären och quilta ihop mellanlägg med övertyg. När delarna sitter ihop syr du ihop vanten, kollar så att tummen har rörlighet. Sprätta upp några stygn i tumvecket om det ser konstigt ut. Fäst trådarna och sy dit ett par för hand för att öka hållfastheten. Tada!

Om man vill kan man sy i ett foder också. Det brukar jag göra för det är skönare och finare så.

2 kommentarer:

  1. Trevliga grytvantar. Tack för tipset att använda andra grytvantar som mall. De jag har nu börjar bli bra slitna. Kanske man även kan ta och göra några till julklapp =)

    SvaraRadera
  2. Absolut! Mellanlägg finns på Furulunds om du inte har sådant hemma :) Dessutom är det ett kul sätt att göra sig av med småsnuttar av resttyg. Fast du syr ju dina fina dockkläder förstås.

    SvaraRadera