måndag 7 december 2009

Den lilla arga tanten

Hur framför man ett klagomål på ett bra sätt när man blivit dåligt behandlad? Min inre lilla arga tant envisas ju med att skriva till företag och berätta när någon därifrån tagit ut sina personliga frustrationer på mig. Någonstans där bakom står jag och undrar om det verkligen är rätt, folk kan ju bli ledsna. Samtidigt undrar jag vad som ger en annan människa rätt att ösa ur sina aggressioner på mig när jag inte gjort något fel. Framför allt när de utövar sitt yrke. En skvätt professionalitet och yrkesstolthet vore ju bra, annars kanske man bör tänka över vilket sorts jobb man egentligen vill ha och börja arbeta sig dit.

Alla kan ha en dålig dag, ja men.. Gör det inte till min dåliga dag bara för att det är din.
Det kanske har hänt något hemskt så att han inte kan handskas med en vanlig fråga som hör till jobbet. Ja, men mår man så dåligt att man går i taket av en arbetsrelaterad fråga ställd på ett vänligt sätt av en kund, ja då får man faktiskt lov att sjukskriva sig. Då behöver man få möjlighet att bearbeta vad som hänt i lugn och ro.

Ibland stöter min lilla arga tant på riktiga juveler som glänser som stjärnor i utövandet av sitt yrke. Då skuttar hon nästan av glädje. Sen sätter hon sig ned och skriver glada mail till företaget och påtalar hur glad hon blir av god service. För sådant behöver alla få höra mer av tror jag.

Man kan inte bara klaga över allt som är fel utan att tacka för det som görs rätt. Hur kan en organisation lära sig något om den inte får feedback på det den gör?

2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med!

    Jag undrar vad som hände, för jag är nyfiken i en strut. ;-)

    SvaraRadera
  2. Blöh, en osedvanligt folkilsken busschaufför tog ut sin dåliga dag på mig och en annan när vi försökte leta oss fram i en för oss ny stad. Att informationen vid busskuren dessutom var obefintlig, eller så oläslig att den inte gick att hitta gjorde inte det hela bättre.

    SvaraRadera