onsdag 16 juni 2010

Test ett. Egen buljong i mat

Dags för första testet då. Spenatsoppa med egengjord kycklingbuljong.
Kanske borde man gått ut och plockat lite nässlor till nässelsoppa. Mat nästan gratis.

Hur är det med det där förresten. Vad kan ni om ätbara växter som inte är frukt, grönsaker och bär? Jag skulle gärna lära mig mer om det.
Det går ju att göra avkok på diverse blad och dricka istället för te (fast jag behöver mitt svarta te).
Man kan äta skotten på gran, späda maskrosblad och så harsyra förstås. Och nässlor till nässelsoppa. Ska vara bra för håret också har jag hört.

Jag har fått för mig att någon del av kaveldun ska gå att tugga i sig, men vilken?
Och rötterna på stensöta som liknar lakrits i smaken. I alla fall om man aldrig ätit lakrits förr (fast jag gillar det). Och berberisblad har jag hört att de ska gå att äta. I alla fall de röda, eller har jag drömt det? Kirskål ska väl också vara ätbart? Hur hanterar man det?

3 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Kaveldun går att äta, roten kokas med lite salt och ska då smaka som gurka har jag läst mig till.
    Kirskålsblad är ätbart, hanteras som nässlor eller spenat, dvs förvälles lätt och stuvas till soppa.

    Annat som går att äta... Älggräs kan man koka thé på om man har huvudvärk (namnet Aspirin komer faktiskt av det latinska namnnet för älggräs, för Aspirintabletterna är inspirerade av älggräs).
    Koka sirap på granskott, ja. Tydligen gott att ha i thé.
    Björksav att dricka (fast det är godast på våren när björkarna är savrika, välj ett träd med många grenar).

    /Jennifer

    SvaraRadera
  2. Just det ja, det var roten på kaveldunet :)

    Älggräs har jag inte ens hört talas om, måste googla och sirap på granskott låter jätteroligt!

    SvaraRadera
  3. En granne till oss uppe i huset satte ett förlängningsskaft på bärplockaren för att kunna plocka bär trots att han behöver ha rullator... Envis, nej då! :) Han är född 1914. Han kokar dessutom älggrässaft. Tyvärr har han "åkt in" på gammelhem nu.
    Vilka kunskaper som kommer gå förlorade med den generationen. Vi i "allt finns på ica maxi-generationen" är ju helt lost....

    SvaraRadera