torsdag 22 april 2010

En skola av vikt

Kom av olika anledningar att tänka på min gamla skola. Västerås Konstskola.
Den har varit nedläggningshotad och får mycket mindre pengar nu än vad den tidigare fått. Det är synd och tragiskt. För det första kostar den inte mycket som det är och den ger så mycket till så många och har så gjort genom åren.

Det finns de som menar att konst inte är nödvändigt. Att det är rikemansbarn som håller på med sådant. Och jag har en förståelse för varför det är så många med rika föräldrar som håller på. Konstskolorna i Stockholm och i stora delar av landet kostar multum att gå på. Västerås är ett andningshål för alla som inte har föräldrar med mer pengar än tid att spendera dem. Visst går det att spara ihop till terminsavgifterna i Stockholm med lån och extrajobb och slit. Men hur mycket ger det i längden? Hur kan man koncentrera sig på att utveckla sin skapandeprocess när man hela tiden svettas över att man inte har råd med material eller terminsavgiften nästa termin?

Konsten är viktig på många plan, mer än bara målarkuddandet, eller dansandet, eller vad det nu kan vara. Tack vare att jag har lärt mig fungera och arbeta på ett visst sätt genom konsten klarar jag också att ta till mig mer abstrakta tänkesätt än jag tidigare förstod mig på. Det har hjälpt mig mycket, inte minst i högskolevärlden. Det har gett mig uthållighet och en förståelse för att det finns ett sätt att tänka på som inte bygger på det verbala, utan något annat, något mer svårgripbart. Det ger mig i längden fler saker att koppla samman med varandra i kreativitetsprocessen och kreativitet är det nya svart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar