måndag 22 februari 2010

Boktips sökes

Det dunsar och låter från taket, bör jag oroa mig?

Jag har ju sagt att jag ska läsa nya 101 böcker under de 1001 dagar mitt projekt pågår. 101 böcker. Det är rätt mycket inser jag så här i efterhand. I alla fall om jag ska hinna med att göra alla andra saker jag tänkt mig plus läsa om mina favoritböcker, vilka jag alltid tillbaka till. Sen ska jag klara att sköta skolarbetet också.

Hittills har jag läst tolv nya böcker:
  • Study in Scarlet
  • Howl's moving castle
  • Härskarteknik
  • Historien om Sveriges alla drottningar
  • Historien om ostindenfararna
  • Historien om Sverige från forntid till nutid
  • Madame de Pompadour
  • Stolthet och fördom
  • Spöket på Canterville
  • Kungar och Drottningar i Sverige
  • Frukost på Tiffanys
  • Tjuvarnas herre
Som ni ser är det ganska lättsam litteratur och detta beror på att jag samtidigt tragglar mig igenom all kurslitteratur (på engelska förstås). Men jag räknar inte med de böckerna här eftersom det sällan är så att man läser hela boken från pärm till pärm. Ja sen sitter jag ju med mina artiklar också. Är uppe i ett tjugotal för en enda inlämningsuppgift.

Vad jag egentligen vill är att be om boktips. Vad är det för böcker jag absolut inte får missa?
För några år sedan bestämde jag mig att läsa alla klassiker jag kom över. Ni vet, Gullivers resor, Dr. Jekyl & Mr. Hyde, Moby Dick och så vidare, men jag har säkert missat någon av dem.

2 kommentarer:

  1. Hmm...en bok som jag bara inte kunde lägga ifrån mig var Dostojevskijs Brott och straff. Kanske inte världens lättsamaste, men om du inte läst den kan jag rekomendera den.

    En annan bok (som inte heller är så lättsam), men som jag tycker var grymt bra är Alexander Soljenitzyns Den första kretsen.
    På den utgåvan jag har står det "Ett mästerverk" tryckt på omslaget; och det stämmer.

    Jag ska slänga in något verkligt lättsamt också. Böcker av James Herriot. Han skriver om sitt arbete som vetrinär i Yorkshire på 1930-talet.
    Det låter kanske inte så himla upphetsande, men böckerna är helt underbara!
    Vill man läsa dem i kronologisk ordning är den första "Om de bara kunde tala"
    Varje kapitel är en egen historia eller episod, med det finns ändå en sammanhängande story.
    Det är roliga, spännande, rörande och dråpliga berättelser om vartannat.
    Ibland har jag skrattat så tårarna rinner när jag läst.

    SvaraRadera
  2. Jag läste ut en nyligen som heter Ängelns Lek. Kommer inte ihåg författaren, men handlar om Barcelona tidigat 1900 tal. Jättebra och lättläst. Kan jag varmt rekommendera. Men vill bara veta mera.

    SvaraRadera