onsdag 15 september 2010

Förföljelsen 8-12 september 2010


Nu har jag äntligen börjat kvickna till efter lajvet. Det där med att vända dygnet fel har alltid varit jobbigt för mig och jag måste säga att jag inte sov särskilt mycket under lajvet. Det fanns alldeles för mycket att göra för att sova.

Lajv är egentligen en helt fantastisk hantverksskapande kraft. Vilken annan hobby får så många ungdomar och vuxna att aktivt sätta sig ned och sy, nålbinda, slöjda, smida, böja plåt, väva band och så vidare? Alla som arbetar så hårt på sin utrustning för att höja upplevelsen för sig själv och för andra. Det gör mig lite glad i själen att se. Samtidigt pågår det en ständig diskussion om vad som är inlajv och vad som är offlajv. Det vill säga vad som är rätt eller fel. Maskinsydda fållar är ett sådant ämne, rätt eller fel? Kan man förstöra någons upplevelse genom att ha en tunika med maskinsydda fållar?

Jag säger nej. Ärligt talat, när jag lajvar medeltida fantasy har jag fullt upp med att spela mot mina medmänniskor. Jag hinner inte stå och syna folks fållar då. Det finns fler med mig som har samma åsikt.

Andra säger ja, det är off med maskinsydda fållar och det förstör upplevelsen. Kanske har ingen rätt eller fel här. Bäst är väl om man bara köper att alla har olika ambitionsnivå och olika förutsättningar. Det viktiga är väl ändå narrativet och att vi någonstans på vägen når ett konsensus krig vad det är vi håller på med egentligen. Vi berättar en historia, upplever den och är den. Annars kan vi ju lika gärna bara fortsätta läsa våra fantasyböcker, gå på museum för att se helt korrekta plagg eller gå ut i skogen med campingutrustning för att uppleva naturen lite närmre.

Djinner, andar som uppfyller önskningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar