onsdag 3 mars 2010

Kan konstnären vara en kreativ resurs för innovationsarbetet?

De senaste veckorna har jag slitit hund med ett paper som ska in idag. Det handlar om konstnären som en kreativ resurs för innovationsarbetet. Jag har alltså suttit och läst om kreativitet i olika former och försökt arbeta ihop det lilla man vet om det till något läsbart. Jag tvivlar på att min lärare blir helt nöjd med papret, men nu orkar jag faktiskt inte göra något mer åt det. Måste ta itu med nästa uppgift annars hinner jag inte med den.

Det lustiga med den här uppgiften är att det är svårt att prata med folk om den. Alla har åsikter och det leder inte sällan till väldigt upprörda frågor. Allt från innovationsvetare och människor inom företag till konstnärer har en åsikt. Och den är rätt och därmed basta! Överbevisa mig om du kan!

Jag kan inte överbevisa någon. Framförallt inte eftersom jag tror att det finns ett korn av sanning i de flesta resonemang. Handlar vetenskapen verkligen om att överbevisa alla andra, eller borde vi inte koncentrera oss på att försöka förstå världen och använda den kunskap vi får till bra saker?

Jag tror inte att man kan säga att alla konstnärer är på ett visst sätt, liksom entreprenörer inte är på ett visst sätt. Att bygga myter kring yrkesgrupper är något vi gärna sysslar med. Vi sorterar in folk i fack för att underlätta livet även om det oftast sker omedvetet. Samtidigt blir det lätt farligt (inte på ett bli uppäten av en tiger-sätt) eftersom det här mytbildandet kring vissa yrken gör att människor dels kan få problem med att identifiera sig som konstnär, eller för all del som entreprenör. Dels kan det skapa kommunikationssvårigheter mellan en konstnär som inte uppför sig som myten säger och en person som anammat konceptet helt och hållet. Dessutom är jag inte helt säker på att en konstnär kan bidra med någonting inom innovationsarbetet som till exempel inte en innovationsvetare också kan bidra med. En innovationsvetare kan väl vara lika kreativ och konstnärlig som en konstnär?

Det hjälper ju inte direkt att forskarna är både splittrade i kreativitetsfrågan och allmänt verkar ha rätt tunt på fötterna när de påstår att konstnärer kan hjälpa till med utvecklingen av radikala innovationer. Man skriver att det ÄR så, men man förklarar ingenstans hur man kommit fram till det.

Jag ser ju helt klart att det finns ett behov av att undersöka den här frågan vidare. Kan inte någon ge mig pengar så att jag kan jobba med det här efter att jag tagit min magisterexamen?

1 kommentar:

  1. Jisses vilket stort ämne. Kanske något att doktorera i? Om man inte blir galen av allt som är motsägande men jag vet inte å andra sidan vad det innebär att doktorera i det heller. Jisses jag får nästan ont i huvudet av att tänka på det ;) Att sätta saker i fack är som du säger inte alltid det bästa. Hoppas allt går bra med uppgiften hur som helst =)

    SvaraRadera