lördag 27 november 2010

Pepparkakor


Pepparkakor, pepparkakor, pepparkakor. Jag ÄLSKAR pepparkakor! Det sägs ju att man blir snäll av att äta pepparkakor, men vart kommer det ifrån? Om du slår en pepparkaka i tre delar får du önska något, vem kom på det? Så många påhitt runt denna godsak!

Det finns folk som använder dem istället för digestive i cheescake, eller bara med mögelost på. Själv äter jag dem naturella eller med lite lite smör och någon hårdost. För mycket laktos i mögelostar för att min mage ska vara okej med det.

Fast det är nästan roligast att baka dem. Stjärnhästar, stjärnkatter, bodygrisar och i år fick vi ett par fina hjärtefiskar. Jag tror de gillar varandra.










3 kommentarer:

  1. Jag har fått höra en förklaring till bli-snäll-myten i alla fall. I juletider blev man lätt uppblåst, däst och förstoppad av maten (nu pratar vi antagligen 15-1600) och kryddorna i pepparkakan fick fart på matsmältningen igen, med resultatet att folk blev på bättre humör. Det låter dock som något av en skröna.

    SvaraRadera
  2. Åh pepparkakor! Jag gillar hjärterfiskarna massor =o)

    SvaraRadera
  3. Jaaa, nu när du säger det Erika så känner jag igen det där! :) Undrar vem man ska fråga för att ta reda på om det är allmänt accepterat bland historiker, eller om det anses vara en skröna.

    SvaraRadera