söndag 3 oktober 2010

Bygg en lajvig bärram


För ett par veckor sedan bodde jag hemma hos mina föräldrar och tog hand om katten då passade jag också på att röja lite i mitt gamla hobbyrum. Tre kassar med skräp lyckades jag slänga den här gången. Annars är jag mycket för att spara och ta tillvara (man vet aldrig vad som kan bli användbart).

Mitt i röjandet hittade jag en gammal bärram jag byggt i mitt lajvandes ungdom. En ram att bära saker på, som en ryggsäck ungefär. Helt utan historiska förlagor, men fortfarande lajvvänlig.

Det jag gjorde var helt enkelt att gå ut i skogen och plocka mig fyra rätt kraftiga och hyfsat raka grenar. Jag la ihop dem i en fyrkantig ram, kollade var de överlappade varandra och där skar jag på varje gren ut en skåra för att de skulle ligga säkrare och inte glida runt. Sedan surrade jag helt enkelt ihop dem i hörnen och påtade ihop lite bärremmar.

I mitten satte jag ett snöre för bättre stabilitet. kanske skulle jag gå ut och leta rätt på en ny gren att surra fast där istället. Har funderat på att dra ned hela konstruktionen i garaget för att borra upp hål och plugga ihop den istället. Det skulle bli stabilare så.

Så hur kan man använda bärramen sen? Jag tar helt enkelt snören, rep, remmar, allt jag har och surrar fast min packning på den. Mindre prylar lägger jag i säckar, gärna runda avlånga av typen sjömanssäck och sen surrar jag fast säckarna. Brukar börja med renfällen längst ned och sen bygger jag på uppåt.

Lite obekvämt är det att gå långa sträckor med, den är ju inte ergonomiskt anpassad, men den fungerar om man behöver ta sig in på ett område inlajv, eller flytta större mängder saker in. kanske skulle det vara bättra att göra breda läderremmar istället för de påtade och vaddera den nedre pinnen som ligger mot svanken. Å andra sidan skulle jag helt enkelt kunna gå ned i källaren och bygga mig en ordentligt bärram. Fördelen med den här är att materialet är i princip gratis och man behöver inte fler redskap än en bra täljkniv och lite snöre/garn/rep.

Och om nån påminner mig så kanske jag till och med orkar göra en tutorial för vilka tekniker jag oftast använder mig av när jag surrar något. Många aktiva år i en väldigt praktisk och utomhusorienterad scoutkår har underlättat mitt lajvande mycket mer än man någonsin kunnat tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar