måndag 18 maj 2009

1800-talslajv

Ett lajv jag var på en gång i tiden hette With love from Baker street. Det utspelade sig under slutet av 1800-talet och var ett mysterielajv i bästa anda.

Det tog ett tag innan jag bestämde mig för att åka. Framförallt kändes det svårt med kläderna. Till slut sydde jag ihop den här saken. Jag har absolut inga historiska belägg för någonting, utan roade mig med att titta på inspirationsbilder och försöka föra något liknande. Med hjälp av en ställbar måttdocka, en hel massa målartejp och en sax lyckades jag göra ett mönster på en kjol och en jacka.

Jag önskar att jag haft mer tid på mig för detaljerna, men eftersom jag påbörjade sömnaden kvällen innan lajvet (inget ovanligt i sig) så var det en smula panik och de sista stygnen sattes i bilen på väg ut till lajvet. Hatten hann jag helt enkelt inte med att sy.


3 kommentarer:

  1. Oh vad fin! Du passar bra i gult :-)

    SvaraRadera
  2. Kul att se den igen.
    Oroa dig inte för att den var "fel" eller något; klänningen är jättefin! Och dessutom: du var ju konstnärinna. Den konsnärliga friheten och allt det där. :-)

    Kramar från lajvarrangören

    Ps. Är det fotat i tornrummet?

    SvaraRadera
  3. Tack raringar!

    Sofie: Gult som drar lite mer åt saffran och hösten fungerar fint, det trivs jag bra i. :)

    Miljömuppen: Alla vet att arrangörens ord är lag ;)
    Ja, högst upp för alla trappor, man ska vardagsmotionera. Det har jag läst.

    SvaraRadera