onsdag 11 augusti 2010

Att nåltova - en tutorial

Nåltovning är en teknik jag tycker mycket om. Med lite ull, en mjuk platta i något skumgummiliknande material och nåltovningsnålar kan man göra de mest fantastiska saker i olika former.

Tidigare har jag lagt upp en bild på en SuperMario-svamp jag gjort. En mycket trevlig person på jobbet fick syn på den och undrade om jag kunde visa hur man nåltovar, sagt och gjort. Efter det ägnade vi våra eftermiddagsraster åt att ha pysselhörna på jobbet. Mycket roligt skapades och dryftades.

Att nåltova är jättelätt! Det absolut svåraste är att låta bli att sticka in nålen i fingret istället för i ullen. Nu har jag varnat er! Lyssna på Tant Bella och gör inte om mina misstag för det gör grymt ont.

Vad du behöver är alltså en skvätt ull i valfri färg Min är jätterosa, det är bra för då syns den!
Nåltovningsnålar och en platta i något mjukt och skumgummiliknande material. Det finns startpaket innehållande nålar och platta att köpa på exempelvis Panduro. Där finns det även ull (för enkelhetens skull).
Om nålarna kan jag berätta att de ser lite olika ut och används till olika saker. Jag har en stor och en liten trekantig och sedan en stjärnformad. De trekantiga nålarna har man till att tova själva formen och tova ihop med. Den stjärnformade har man till att få en fin yta på spektaklet och tova detaljer som exempelvis fina linjer. Det går att göra en nåltovad pryl väldigt detaljrik om man vill.
Viktigt är att sticka in nålen rakt hela tiden och inte rucka på den när man väl stuckit in den, annars kan den gå av.


Ta en tuss och börja forma den genom att upprepade gånger sticka in nålen. Det sitter små skåror på själva nålarna som drar i och tovar ihop ullen. Ju mer du sticker på ett ställe desto fastare blir det och desto mer krymper formen ihop.


När grundformen är färdig kan man ta tunna remsor och tova på själva figuren tills man har byggt upp rätt form. Såhär gör jag även små detaljer som ögon och så. Det är nästan lite som att måla - lager på lager hela tiden.


Till slut börjar det likna något. Det här är början på Prinsessan från SuperMario. Om den någonsin blir klar återstår att se. Jag saknar några färger och Panduro håller på att flytta och har packat ihop det mesta.

7 kommentarer:

  1. Det där får du lära mig. kom hit och hälsa på nya vovven, riktigt gosig isbjörnsliknande sak. Funderar på att lära mig krokning, har du kunskaper i ämnet? Att bara titta på nätet brukar inte räcka riktigt...

    SvaraRadera
  2. Jag är klar med min fisk!! :D
    Och fick ett stort paket ull i fredags. MAAAASSOR med ull. Så när du vill/kan och så kan vi ha en pysseldejt och göra upp lite affärer :)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jennifer>>> Absolut! Klart jag vill träffa nya vovven också! Och krokning kan jag grudnerna i, men inte mycket mer än så. Har i alla fall en krokningsnål hemma och det gick mycket lättare att arbeta med den än med en vanlig viknål :)

    SvaraRadera
  4. Ellinor>>> Wooo! Vill se bild på firren! Jag kommer som tidigare sagts ha pengar den 25'e. Inte så lång tid kvar nu :) Det kliar SÅ i fingrarna efter att få tag i ull så jag kan fortsätta med prinsessan! Du anar inte vad jag saknar jobbet och alla galenskaper.

    SvaraRadera
  5. Saknar dig också! Ska genast ladda upp en bild på firren på FB! :D

    SvaraRadera
  6. Låter fint. Jag är ju sjukskriven så jag kan ju typ jämt :/ Så du får höra av dig när det passar att komma över :)

    SvaraRadera
  7. Jag knäckte två nålar i rask följd igår och den tredje är betänkligt böjd, så jag behöver nog öva mer. Roligt förresten att det här inlägget var typ min tredje träff när jag sökte på "nåltova" på Google. :-)

    SvaraRadera