fredag 2 januari 2015

God fortsättning

God fortsättning!

Nytt år, nya tider, nya löften. För många i alla fall. Jag har fullt upp med att infria 2014 års nyårslöfte fortfarande. Det blir träd, vätskeersättning, vattenpumpar, mikrolån och lite annat smått och gott. För att jag vid årsskiftet förra året precis hade skrivit på anställningspapper för mitt första fasta jobb. Och för att jag för första gången i mitt liv skulle få en fast inkomst. För att inte glömma bort hur det har varit att inte få en endaste peng på tre-fyra månader eftersom våra trygghetssystem inte fungerar 100%igt. Och för att jag gillar träd.

Det finns en problematik i välgörenhet som jag är väl medveten om. Fusk, korruption, pengar och saker som inte når dit de ska. Kläder som slår ut den lokala marknaden och bistånd som påtryckningsmedel. För att inte tala om hela diskussionen om de underliggande faktorerna till att jag är rik och någon annan är fattig. För jämfört med väldigt många andra är jag väldigt rik. Jag har ett uppvärmt hem med rinnande vatten, toalett och möjlighet att hämta ut mediciner och köpa kläder. Jag betalar till och med pengar för att åka ut i skogen och leka till och från.

Vi är så benägna att skänka pengar till ändamål som berör oss. Efter tsunamin och så vidare. Det gör jag med. Fast det kanske finns områden med ännu större behov. Och samtidigt kan jag inte vänta med att ge till dess jag hittat de optimala områdena. Då skulle ingenting bli gjort.

Nå, eftersom jag har fast jobb även i år så fortsätter jag nog på samma bana. Jag vet att jag inte kan rädda världen, men jag vill tro att det kan göra skillnad för individen.

Gillar du också träd?
Skänk några ören gratis med ett klick för skogen på http://naturarvet.se varje dag. Det går långsamt, men det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar