torsdag 18 juni 2009

Att smälta om kritor, sista delen


Så var jag färdig med att smälta kritor. Äntligen! Jag undrar om alla som skriver om det här som ett roligt pyssel att göra med barnen egentligen har testat det själva. Antingen har de inte det eller så har jag gjort allt komplett fel.

Hittade ett tips om att smälta kritorna i micron. Eftersom det visade sig fungera dåligt med att smälta dem i konservburk gjorde jag ett försök. Det enda som hände var att formen smälte ännu mer än den gjorde i ugnen.

Efter att ha prövat ett gäng olika varianter kan jag konstatera att det gick lättast att smälta kritorna i 150 grader. En plåt med skyddspapper under är bra att ha om formen smälter.
Kritorna får inte ha för smala detaljer, till exempel var det hopplöst att få ut hela fiskformade kritor. Dessutom gäller det att fylla upp formen ordentligt och inte försöka trycka ur kritan förrän allt svalnat och satt sig.


Bilden jag använt till burklocket kommer från The Graphics Fairy. En jättebra sida med många fina och gratis vintagebilder.

1 kommentar:

  1. Skulle tro att de inte testat själva.Är samma sk med många av gambeson tillverkningsbeskrivningarna på nätet. Steget. Sy i stoppningen har mycket gemensamt med dittt. Smält kritorna steg. Det borde delas upp i minst 5 delsteg med detaljerade instruktioner för varje.

    /Hoffa

    SvaraRadera