fredag 17 augusti 2012

En gyllene beslutsångest

Så stålkuporna kom, betydligt snabbare än jag orkade sätta mig ned och skriva om det, och jag provade BHn och jag gjorde insikten att det här.. Det här kan nog fungera! Jag behöver förlänga axelremmarna något så att jag kan korsa dem i ryggen, som det är nu räcker de till en halterneck och halterneck med stora bröst är som att be om nackspärr. Försökt sedan att slänga runt huvudet i graciösa åttor med nackspärr och ni är inne på hur jag tänker här.

Tyvärr är BHn fortfarande vit och sorgligt odekorerad. Det beror på och endast på att jag så fort jag fick den i min hand drabbades av beslutsångest. Färg? Glitter? Tyg? Paljetter? Blingbling? GAH! Jag har svårt för saker som blingar för mycket. Eller, jag älskar glitter och sparkle sparkle, men inte och jag upprepar INTE på mig! Låt oss kalla det en hatkärlek helt enkelt. Det finns en anledning till att min garderob består av 95% svarta kläder. "Jamen, svart matchar så bra ihop med allt annat jag har i garderoben, det är lätt och bra." Ibland misstänker jag att jag drogs till gothkulturen i rent självförsvar. 

Jag inser ju att en svart magdansdräkt, hur döläcker den än skulle vara, inte kommer att göra sig på scen. Tanken är att man ska synas och synas väl. Sen tänker jag lila, jag gillar ju lila, men.. Men det kanske vore bättre att göra en "neutral" BH helt i guld och sedan kombinera med färgglada kjolar, byxor och accessoarer. Sen slår mitt blingblingmotstånd in och skriker att jag inte kan täcka en hel BH i guld utan att kontrastera med något annat. Jösses, ja ni ser..

Så istället för att göra allt det där jag borde göra så tittar jag på magdanskläder. Hela nätet är fullt av dem. Läser forum och tittar på youtube. Man kunde tro att jag jag till och med drömmer om magdanskläder, men det gör jag inte. Jag drömmer om när jag var liten och vi var i Florida och om alla hajar vi såg i havet där. Eh.. Ja.. Vi VAR i Florida och vi SÅG hajar, men inte i havet utan på SeaWorld. Man har ju en sådan förmåga att ställa till det i drömvärlden ni vet.

torsdag 7 juni 2012

En enkel flickas magdansbesvär

Jag sitter och drömmer om min alldeles egna magdansdräkt och är inte så lite avundsjuk på vännen som hittade en jättefin blå och superbillig när vi var i Leipzig på affären Scarabe. Mitt problem är helt enkelt att jag inte får plats i en vanlig magdansdräkt och missuppfatta mig rätt nu. Jag är normalbygd i alla avseenden utom storleken på brösten. Att hitta en magdansBH med schyssta kupor har visat sig vara ett större projekt än jag kunnat ana och då är jag ändå helt beredd att sy några stygn själv.

Ett av de stora problemen är ju att BHn ska sitta som gjutet. Det får inte vara något vobbel vobbel med brösten på scen och tro mig när jag säger att vobbel vobbel uppstår när jag dansar.Att ta en (helt jävla vanlig sketen 2000-kronors)BH och sy på lite glitter kommer inte att uppfylla kraven. Jag behöver förstärkning. Och här är jag för det första lite tveksam att sätta saxen i en svindyr BH till att börja med, en är ju inte gjord av pengar så att säga. För det andra så behöver jag på något vis ordna inlägg hårda som tyskt stål för att förstärka BHn tillräckligt.

Så vad gör en stackars flicka med dansdrömmar? Jag kan ju inte låta världen missa synen av min vobbelmage (ja, här är det plötsligt tillåtet) där naveln lyckligt kastar sig fram och tillbaka i en tjusig shimmy bara för att jag inte hittar stålkupor stora nog. Jo men en ser sig omkring på ebay förstås och under av alla under. Det finns en säljare av magdansBHar egyptisk stil (vilket förhoppningsvis betyder att kuporna faktiskt är hårdare än tyskt stål). Odekorerade, vita och med snören lite överallt, men framförallt med kupstorlekar som tack och lov inte matchar priset. Eller med andra ord - hej är det här för billigt för att vara på riktigt? Framtiden får utvisa det. Själv bullar jag upp med pärlor och paljetter och glitter och grejer så länge i någon slags förhoppning att en gång få till min dansdräkt. Det enda jag vet är att den inte blir vit. För det första ser jag på nära håll ut som en tandlös gul valross i vitt. På långt håll ser jag näst intill naken ut och så vill vi ju inte ha det på scen.

måndag 4 juni 2012

En vacker regnig helg

För några veckor sedan började björken här utanför fönstret slå ut så smått. Nu är den proppfull av kraftiga gröna blad och det tittar då och då fram lite sol. Till skillnad från helgen då. Men som man säger - regn på ett bröllop betyder tur. Och om vädret var trist så var brudparet desto vackrare.

fredag 1 juni 2012

En vanlig dag

Och här sitter jag och försöker bibehålla känslan från årets Wave Gotik Treffen, men det är läskigt så fort gamla inpyrda tankar återkommer när man är hemma. De har så att säga satt sig i väggarna. Så jag sitter och lyssnar på Big Fish och förstår sådär tonårsdjupt - ett inte allt för smickrande drag när man är närmare trettio.Tur att jag är ensam hemma! Förmodligen behöver jag bara äta, mat i ugnen och jag är hungrig nog att dyka på den fast den inte är klar.

Men imorgon - imorgon! Då ska jag minsann på bröllop. Det är många som gifter sig i år. Två av mina nära vänner varav den ena imorgon. Present är fixad och jag är lättad över upptäckten att jag faktiskt kommer i den klänning jag tänkte ha. En bra sak, ljusrosa, av alla färger och med plats för eventuell laktosmage, vilket ju alltid är ett plus. Det ska bli väldigt väldigt roligt hur som helst. Och så kan jag ta med julklappen och 30-årspresenten på en gång.

Annars petar jag med en logga, för skojs skull ska sägas. Och svär över att mina vektorskills inte är bättre än vad de är, men visst går det framåt, det skulle bara kunna gå mycket smidigare.

torsdag 26 april 2012




Efter en hel massa timmars viktigt-arbete framför datorn känner jag att jag behöver belöna mig med något. Frågan är bara om det ska ske genom sömnad, måleri eller något annat kul. Jag är lite sugen på att göra mig ett nytt visitkort eftersom mina gamla är slut, men kan inte riktigt bestämma mig för hur de ska se ut.

Det vore även roligt att arbeta fram ett vettigt grundmönster till en klänning också och skulle verkligen behöva sy mina magdanskläder snart.

torsdag 19 april 2012

Jag vill bli med skissblock!

Med en kopp hemmablandat te (en halv matsked svart citronte, en nypa svart äppelte och en matsked myntate till en stor kanna) sitter jag och blir inspirerad av Svalas skissbok. Jag hade tänkt att sy vidare på ett gammalt projekt idag, men jag tror minsann att det blir till att rota efter ett lämpligt skissblock istället. Jag bör ha kvar några sedan tiden på konstskolan. Passade på att köpa på mig ett lager av riktigt bra kvalitet när blockmannen kom för att förse oss med block sista terminen jag gick där.

tisdag 17 april 2012

Besök vid Svartån

Det har varit lite feber och lite hängigt i ett par dagar, men så släppte det idag. Så vi passade på medan vi båda kände oss pigga och krya - att få däckbytet gjort och därmed kan vi köra lagligt imorgon.

Har verkligen inte fått mycket gjort annars och skulle behöva komma ut och träffa folk, men är inte jag förkyld så är alla andra det verkar det som. Antar att det går lite fram och tillbaka det där.

Sist jag var ute och rände träffade jag i alla fall på de här fantastiska fåglarna. Tycker att både änder och kanadagäss är vackra. Det är svårt att se på bilden med änder, men det var tre stycken. En hona och två drakar. Drakarna såg ut som att de satt ihop med snöre och simmade med ca två decimeters mellanrum hela tiden. De lämnade aldrig honans sida, men var aldrig närgångna heller. Kanadagåsen simmade då och då efter dem och körde iväg dem från grästuvan som ligger mitt i vattnet. Den var visst åtråvärd.

måndag 9 april 2012

Lammpåsk

Jag har minsann pysslat loss rejält över påsken, men jag har också varit dålig på att fota i vanlig ordning. Sambons påskpresent gick i lammets tecken i år. Det var choklad i lammform, en handsydd påsmössa i ull samt läsk och te med nya etiketter - bild på lamm naturligtvis. Och av allt det här lyckades jag bara fota teet. Rackarns!

Glad påsk!

Glad påsk så här på sluttampen! Här har inte den mista lilla påskhäxa syns till och jag som laddat upp med massor av godis. Vad ska jag nu gör av allt? Stackars mig..