söndag 4 oktober 2015

Falsk metall

Flask metall, eller att tejpa saker med aluminiumtejp är en rolig teknik. Det går att göra mycket med enkla medel. Det finns de som tejpar in hela möbler. Jag nöjer mig med mindre grejer, men någon gång drömmer jag om att bygga en snygg futuristisk kista.



Här har jag gjort ett grattiskort. 

Material:
Mall (om du inte vill köra på frihand)
Kartong
Aluminiumtejp
Lim
Färg (hobby, eller akrylfärg)
Vass kniv (skalpell eller brytkniv)
Sax
Papper (toapapper eller hushållspapper duger fint)
Penna eller annat verktyg för att bearbeta tejpen med.

Skär ut en bit kartong så stor som kortet ska vara. Skär sen ut olika former (använd mallar om du vill). Jag har skurit ut en stjärna, bokstäver, siffror,banderoll och så vidare.

Pussla ihop din design och limma dit den på kartongkortet.

Riv små bitar av aluminiumtejp och tejpa på dem i ett överlappande mönster. Pressa ned tejpen i alla skarvar av designen. Ta baksidan av en penna (eller annat bra redskap) och gnugga så att alla detaljer kommer dram.

När du är nöjd tar du en klick färg, jag tycker svart blir snyggast, och stryker över. Låt torka i ett par sekunder sen tar du en papperstuss och drar över ytan så att färgen enbart fäster där du vill ha den. Tänk springor och skarvar så att 3D-effekten förstärks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar