fredag 2 januari 2015

God fortsättning

God fortsättning!

Nytt år, nya tider, nya löften. För många i alla fall. Jag har fullt upp med att infria 2014 års nyårslöfte fortfarande. Det blir träd, vätskeersättning, vattenpumpar, mikrolån och lite annat smått och gott. För att jag vid årsskiftet förra året precis hade skrivit på anställningspapper för mitt första fasta jobb. Och för att jag för första gången i mitt liv skulle få en fast inkomst. För att inte glömma bort hur det har varit att inte få en endaste peng på tre-fyra månader eftersom våra trygghetssystem inte fungerar 100%igt. Och för att jag gillar träd.

Det finns en problematik i välgörenhet som jag är väl medveten om. Fusk, korruption, pengar och saker som inte når dit de ska. Kläder som slår ut den lokala marknaden och bistånd som påtryckningsmedel. För att inte tala om hela diskussionen om de underliggande faktorerna till att jag är rik och någon annan är fattig. För jämfört med väldigt många andra är jag väldigt rik. Jag har ett uppvärmt hem med rinnande vatten, toalett och möjlighet att hämta ut mediciner och köpa kläder. Jag betalar till och med pengar för att åka ut i skogen och leka till och från.

Vi är så benägna att skänka pengar till ändamål som berör oss. Efter tsunamin och så vidare. Det gör jag med. Fast det kanske finns områden med ännu större behov. Och samtidigt kan jag inte vänta med att ge till dess jag hittat de optimala områdena. Då skulle ingenting bli gjort.

Nå, eftersom jag har fast jobb även i år så fortsätter jag nog på samma bana. Jag vet att jag inte kan rädda världen, men jag vill tro att det kan göra skillnad för individen.

Gillar du också träd?
Skänk några ören gratis med ett klick för skogen på http://naturarvet.se varje dag. Det går långsamt, men det går!

måndag 29 december 2014

Frostigt ute frostigt inne.

Det är den tiden på året. När vi äntligen kan ställa ut maten på balkongen och frosta av frysen. Smidigt! Så nu värms byttor med vatten som åker skytteltrafik in och ut ur frysen. Sen kommer sommarens saft, sylt och bär få mycket mer plats att breda ut sig på. 


Egentligen borde vi ju äta upp alla bär. Så det får plats nya tillsommaren. Det är ju nu allt det där infrysta ska ätas. Som en sommarpåminnelse.

söndag 28 december 2014

Sommarlängtan

Det har vänt och går mot längre dagar, men ändå. Det kom en riktig köldknäpp och jag längtar till sommar och semester. Eller, jag längtar till lajv. Och vikingamarknader med kören och kanske någon medeltidsvecka med sambon. Semester känns som en förutsättning för allt det där.




fredag 26 december 2014

Julklappar

Lagom med mat, för mycket godis och underbart mycket gudson. Ja han tog föräldrarna med och det var mycket trevligt. 

Nu ligger bara ett ynka paket kvar under granen. Gudsonen skämdes bort med leksaker och föräldrarna med te, en broderad tehuva 


och ett krokigt trådslöjdat underlägg att ställa en tekanna på. 


Det är lite synd om dem, de får alltid de krokiga förstlingsverken men de ser glada ut ändå.

torsdag 25 december 2014

Julklappsläsning


Natten till idag ägnades åt julklappsläsning i mitt gamla flickrum. Dagen av idag ägnas åt mat hos svärföräldrarna. Ja och så somnar jag till i soffan då och då medan värmen från kaminen sköljer över mig.

onsdag 24 december 2014

God jul!


God jul på er!

måndag 22 december 2014

Koka knäck

Knäck! Jodå, du hinner! Det är roligt och går hyggligt fort. Kväljande sött och tandställningsmördande. Nu har jag inte tandställning längre, men väl en tråd baktill på nedre käken. Man får vara försiktig och suga på knäcken (haha, jomenvisstserru!)


Så, för en liten skvätt knäck:
2dl socker
2dl ljus sirap
2dl  grädde (laktosfri så du kan bjuda mig sen!)
Mandel - massor! De flesta recept säger 25-50g, jag säger 50-75g

En termometer är bra att ha, liksom en gjutjärnsgryta. Ta en tjockbottnad kastrull annars.

Kulprov: 
Ta en skål med kallt vatten. Droppa i lite av kolasmeten. Om vattnet förbir klart och kolan går att rulla till en fast liten kula så är resten av kolan klar att hällas upp.

Skålla, skala och finhacka mandeln, eller stöt i mortel. Gör detta först, det går fort när kolan kommer upp i rätt temperatur.

Så sätt spisen på medelvärme, häv i socker, sirap och grädde samt termometern. 

Rör mycket sparsamt i kolasmeten, bara så pass att den inte bränner fast, annars sockrar sig smeten.

Låt bubbelkoka till dess att smeten blir ca 120 grader C och gör ett kulprov. Du kan göra detta utan termometer och bara använda kulprov, men det är knepigare.

När kulprovet ser bra ut slår du i mandeln, rör om försiktigt och häll upp i formar, eller långpanna. Om du häller upp på långpanna, klä in den i bakplåts-/smörpapper först!

Låt stelna. Om du har gjort knäck i långpanna klipper du itu den i ätbara bitar och slår in dem var för sig i bakplåts-/smörpapper, annars kommer de klibba ihop sig till en enda stor knäck och du får skaffa ormkäkar för att få in den i munnen.





Sockerrast



Minsann, det har snöat lite under natten. Utöver ett gult hus ser världen monokrom ut. Svart, vit och någon slags gråskala däremellan. 



Jag nyttjar den stora lyxen att jobba hemifrån. Förvisso har jag bättre skärmar på kontoret, men det är skönt att lufsa runt i mjukisbyxor också. Och så har jag en burk knäck här.


Vad vi inte hade hemma var knäckformar, så det blev bakplåtspapper. Inte lika tjusigt. Men mycket mindre papper som fastnat i knäcken - win!

Nu vet ju alla hur dåligt det är att sitta och jobba hela dagarna. Ja, rent av farligt sa min förrförra chef och petade på mig så att jag reste på mig. Varför hon inte ställde en knäckburk borta i köket övergår mitt förstånd. En korg julgodis får de mest stillasittande människor att resa sig och ta ett par extra steg med jämna mellanrum.


Julstök


Det är lustigt det där; hur man hinner med mycket mer när man redan har att göra. Det går av bara farten. Jobb, pakettillverkning och julbak. Ikväll har vi kokat knäck och julpyntat. Bakade lussekatter gjorde jag och en vän för ett par veckor sedan. Ett par dagars jobb till, sen får också jag lite julledigt.