onsdag 22 maj 2013

Från nu och vidare

Med en dryg vecka kvar på min anställning sitter jag och funderar över vad jag ska göra härnäst. Jag vill verkligen verkligen inte vara arbetslös igen.

Hösten var ganska tuff. Jag jobbade och skrev magisteruppsats samtidigt. Våren har inte varit mycket lugnare. Heltidsstudier och heltidsjobb. Då avsade jag mig ändå en del saker jag verkligen ville göra.

Så mycket pyssel har det inte blivit. Vem vill se på när jag lagar sambons favoritbyxor för tusende gången liksom? Däremot har jag haft en vecka ledigt och åkt ned till Wave Gotik Treffen. Löjlig skönt att släppa allt för några dagar.

Som informatör och grafisk formgivare är jag måhända en smula yrkesskadad, men jag tycker det är roligt att titta på alla foldrar och flyers som delas ut på Wave Gotik Treffen. Tidigare har jag sparat på mig de snyggaste, men nu har jag även plockat hem några riktiga praktexemplar vad gäller dålig informationsdesign. Jag tänker att jag ska bygga upp en schysst exempellåda som jag kan plocka fram och inspireras av. Jag borde bygga upp en portfolio också. Det är nackdelen med att ha läst informationsdesign som inriktning och inte huvudämne. Det var väl ingen av lärarna på informationsdesigndelen som förväntade sig att vi innovationsstudenter faktiskt skulle arbeta med information.

tisdag 4 december 2012

Lite mycket, men mest roligt

Ett klick för lean. Ja, det är vad jag läser när det egentligen står Ett klick för skogen. Jag är magisteruppsatsstressad (vilket stavningsprogrammet tycker är ett helt okej ord för övrigt) och jag har jobbet att sköta. Det blir dåligt med hantverk. Jag försöker sticka några varv här och har sytt på en magansBH i ren panik. Uppvisning i helgen. Eller inte. Jag ställer in, jag orkar inte! Det gååår inte. BHn blev konstig, bältesdelen är ickeexisterande, liksom kjolen. Jag ska nog komma på ett sätt att få BHn att göra som jag säger. Sen, när jag inte springer som en virrig höna och försöker göra allt allt allt samtidigt.

Nä, det får bli uppvisning till våren istället. Det blir bra det!

lördag 3 november 2012

Ett besök i smedjan

Ullsockor
Som sagt så är mina stickade ullsockor ÄNTLIGEN klara! Jag önskar att jag hade haft dem på i måndags, men vem hade trott att jag skulle tillbringa eftermiddagen i en utkyld smedja?

Det var en överraskning för oss nyanställda. Vi hade introduktionsdag och fick lära oss mer om organisationen, historia och så vidare. Till det fick vi sedan några timmar i en av alla smedjorna som finns runtom. Jag jobbar ju i Bergslagen, så det var passande.

Riktigt roligt var det också! Jag har inte smitt sedan gymnasiet och då hade vi en gasoleldad yttepytteässja, här var det rejäla saker med träkol och gnistor och sprak och pang. Igen igen! Undrar om de håller några kurser?

Vad det blev får ni se när den kommer hem. Jag hann inte tjära in den, men smeden skulle se till att göra det åt mig så att den inte rostar.

tisdag 23 oktober 2012

Stickor och festivaler

Jag var på syfestivalen i helgen och bestämde mig därmed att skita i en ren gulddräkt till magdansen. Det blir en Nightmare Moon-inspirerad dräkt med en gång. Inte för att jag hittade vare sig nylonband, stora hakar och hyskor, eller ens något intressant tyg på syfestivalen, men det fanns desto mer riktigt shiny shiny pärlor som gör att även en svart dräkt kommer synas bra hela vägen från scenen och till publiken.

Fast egentligen åkte jag till syfestivalen för att peta runt på broderimaskiner och jag kanske har hittat en jag kan tänka mig. Lite dyrare än jag tänkt, men inte farligt med tanke på vilka summor vi pratar. Klart jag dregglar över den där 150 000 kronors-maskinen, men så dyra leksaker lär ta många år att spara ihop till och jag vill ju ha en broderimaskin nu!

Förresten, har ni sett att vi äntligen fått en stickpodd på svenska? Av någon anledning låg den kategoriserad under spel, vilket var anledningen till att jag trillade in på den, men leta reda på "Stickpodden" på Itunes, eller besök Stickklubben för mer information. Själv tycker jag det är riktigt inspirerande. Tro det eller ej, jag plockade upp mina raggsockor som legat länge länge nu och stickade klart dem! Dessutom har jag påbörjat en sjal i spetsstickning och vill mycket hellre sticka än att plugga, vilket jag för övrigt borde göra just precis nu!


lördag 20 oktober 2012

Dansdräktsinspiration

Nightmare Moon
För övrigt, någon dag, när jag har pengar och tid och hittar en ny magdansöverdel att arbeta med, så kommer jag göra en dansdräkt baserad på Nightmare Moon från My Little Pony Friendship is Magic. Man hade ju kunnat tro att jag vuxit upp från My Little Ponys, men min inre femåring har för fina minnen för att det ska hända. Dessutom är FiM riktigt riktigt bra!

Jag är bra sugen på att rota fram mina gamla ponys och ställa upp dem här hemma, men var ska de få plats?

Såhär mitt i natten

Möhippa på Malmöhus
Med ett jobb och en uppsats, båda förväntas vara klara vid årsskiftet, så har jag att göra. O ja. Idag tänkte jag efter sex timmars effektivt pluggande att jag var förtjänt av en paus. En pysselpaus! Fast snabbt insåg jag att den där kreativa röran ska uppkomma av skapandet. Den ska inte ligga där och hindra en från att komma åt symaskinerna. Alltså satte jag igång att städa. Och sen blidde det liksom inget mer med det.

Annars tuffar det liksom på. Var på en riktigt rolig möhippa i Malmö med magdans, museibesök, picknick, geocaching, Yodautklädd brud to be i SF-Bokhandelns skyltfönster och så vidare. Här är vi alla nördar ja.

Och saker att göra inom mina ideella engagemang har det också funnits. Önskar att jag hade mer tid att lägga på dem, verkligen, men det blir väl tid när uppsatsen är färdig. Ja den går också framåt, under över alla under. Det ska bli så skönt att ha den avklarad och äntligen plocka ut den där magisterexamen!

fredag 17 augusti 2012

En gyllene beslutsångest

Så stålkuporna kom, betydligt snabbare än jag orkade sätta mig ned och skriva om det, och jag provade BHn och jag gjorde insikten att det här.. Det här kan nog fungera! Jag behöver förlänga axelremmarna något så att jag kan korsa dem i ryggen, som det är nu räcker de till en halterneck och halterneck med stora bröst är som att be om nackspärr. Försökt sedan att slänga runt huvudet i graciösa åttor med nackspärr och ni är inne på hur jag tänker här.

Tyvärr är BHn fortfarande vit och sorgligt odekorerad. Det beror på och endast på att jag så fort jag fick den i min hand drabbades av beslutsångest. Färg? Glitter? Tyg? Paljetter? Blingbling? GAH! Jag har svårt för saker som blingar för mycket. Eller, jag älskar glitter och sparkle sparkle, men inte och jag upprepar INTE på mig! Låt oss kalla det en hatkärlek helt enkelt. Det finns en anledning till att min garderob består av 95% svarta kläder. "Jamen, svart matchar så bra ihop med allt annat jag har i garderoben, det är lätt och bra." Ibland misstänker jag att jag drogs till gothkulturen i rent självförsvar. 

Jag inser ju att en svart magdansdräkt, hur döläcker den än skulle vara, inte kommer att göra sig på scen. Tanken är att man ska synas och synas väl. Sen tänker jag lila, jag gillar ju lila, men.. Men det kanske vore bättre att göra en "neutral" BH helt i guld och sedan kombinera med färgglada kjolar, byxor och accessoarer. Sen slår mitt blingblingmotstånd in och skriker att jag inte kan täcka en hel BH i guld utan att kontrastera med något annat. Jösses, ja ni ser..

Så istället för att göra allt det där jag borde göra så tittar jag på magdanskläder. Hela nätet är fullt av dem. Läser forum och tittar på youtube. Man kunde tro att jag jag till och med drömmer om magdanskläder, men det gör jag inte. Jag drömmer om när jag var liten och vi var i Florida och om alla hajar vi såg i havet där. Eh.. Ja.. Vi VAR i Florida och vi SÅG hajar, men inte i havet utan på SeaWorld. Man har ju en sådan förmåga att ställa till det i drömvärlden ni vet.

torsdag 7 juni 2012

En enkel flickas magdansbesvär

Jag sitter och drömmer om min alldeles egna magdansdräkt och är inte så lite avundsjuk på vännen som hittade en jättefin blå och superbillig när vi var i Leipzig på affären Scarabe. Mitt problem är helt enkelt att jag inte får plats i en vanlig magdansdräkt och missuppfatta mig rätt nu. Jag är normalbygd i alla avseenden utom storleken på brösten. Att hitta en magdansBH med schyssta kupor har visat sig vara ett större projekt än jag kunnat ana och då är jag ändå helt beredd att sy några stygn själv.

Ett av de stora problemen är ju att BHn ska sitta som gjutet. Det får inte vara något vobbel vobbel med brösten på scen och tro mig när jag säger att vobbel vobbel uppstår när jag dansar.Att ta en (helt jävla vanlig sketen 2000-kronors)BH och sy på lite glitter kommer inte att uppfylla kraven. Jag behöver förstärkning. Och här är jag för det första lite tveksam att sätta saxen i en svindyr BH till att börja med, en är ju inte gjord av pengar så att säga. För det andra så behöver jag på något vis ordna inlägg hårda som tyskt stål för att förstärka BHn tillräckligt.

Så vad gör en stackars flicka med dansdrömmar? Jag kan ju inte låta världen missa synen av min vobbelmage (ja, här är det plötsligt tillåtet) där naveln lyckligt kastar sig fram och tillbaka i en tjusig shimmy bara för att jag inte hittar stålkupor stora nog. Jo men en ser sig omkring på ebay förstås och under av alla under. Det finns en säljare av magdansBHar egyptisk stil (vilket förhoppningsvis betyder att kuporna faktiskt är hårdare än tyskt stål). Odekorerade, vita och med snören lite överallt, men framförallt med kupstorlekar som tack och lov inte matchar priset. Eller med andra ord - hej är det här för billigt för att vara på riktigt? Framtiden får utvisa det. Själv bullar jag upp med pärlor och paljetter och glitter och grejer så länge i någon slags förhoppning att en gång få till min dansdräkt. Det enda jag vet är att den inte blir vit. För det första ser jag på nära håll ut som en tandlös gul valross i vitt. På långt håll ser jag näst intill naken ut och så vill vi ju inte ha det på scen.

måndag 4 juni 2012

En vacker regnig helg

För några veckor sedan började björken här utanför fönstret slå ut så smått. Nu är den proppfull av kraftiga gröna blad och det tittar då och då fram lite sol. Till skillnad från helgen då. Men som man säger - regn på ett bröllop betyder tur. Och om vädret var trist så var brudparet desto vackrare.